Radouň Motorsport Czech rallye team
Radouň motorsport oficiálně vznikl až v roce 2003. To je ale jen datum zápisu do rejstříku občanských sdružení. Parta lidí kolem rychlých kol spolupracovala už daleko dříve.
Pokud budeme hledat, kdo má Radouň Motorsport „na svědomí“, tak dojdeme k osobě Františka Michálka. V 70. a 80. letech pravidelný účastník rallye v ČSSR ve třídách A2 1150 a A1300 s různými typy vozů Škoda. Ještě před tím, než začal sám aktivně závodit, jela se v rámci tehdy velmi populární Rallye Vltava, rychlostní zkouška č. 28 z Nové Včelnice do Horní Radouně. A na jejím startu legendy jako Walter Röhrl, Sandro Munari, Milan Žid, Václav Blahna a další. Toto byl jeden z impulzů, který přivedl zakladatele Radouň Motorsport na start Rallye Vysočinou 1974 s rodinnou Škodou 1000MB. V rámci své další závodní kariéry a působení v AMK Nová Včelnice, se zrodil nápad na uspořádání rallye. Bohužel se tento záměr tehdy nepodařilo dotáhnout do konce. A tak si první ročník rallye na Jindřichohradecku musel pár desítek let počkat.
Po ukončení kariéry v roce 1987 šla rallye stranou a to až do roku 1998. V té době se syn Petr začal zajímat o motorismus a dalším krokem byla návštěva Horácké rallye v roli diváků. A bylo rozhodnuto. Rallye byla opět v Radouni na pořadu dne. Syn začal po okolí trápit s partou kamarádů různé typy Škodovek, které tehdy byly za pár korun. Vše se odehrávalo na polních cestách a loukách z důvodu absence řidičáku. A tak vznikla první Zimní Radouňská hobbyrallye v roce 1998 nebo 1999. Přesný rok bohužel neznáme. Tehdy ještě byla zima zimou a nebylo problém na louce vyhrnout trať pomocí traktoru a parádně si zajezdit. Kluci chtěli jezdit a někdo tomu všemu musel dát řád. Kdo jiný než zkušený rallye matador František Michálek. Zimní akce se v průběhu let rozrostla z vesnického do republikového formátu. Z původních 20 aut jich najednou přijíždělo i 120.
V té době už to nebylo jen o zimních závodech. Poté co syn získal řidičák, se doma postavila Škoda 1000MB a začalo se závodit. To se psal rok 2001 a začalo se závodem v Hořovicích. Pak už nebyla cesta zpět. Do toho všeho se rozjela spolupráce s Rallye Český Krumlov, kde měl František staré známé ve vedení rallye, které znal z dob své aktivní jezdecké éry. Do rallye tak byla „zatažena“ celá rodina a parta radouňských nadšenců, kteří v té době obdivovali éru vozů WRC. Pak přišla i pořadatelská spolupráce s Monte Pacov Motorsport, kde začal už nově vzniklý Radouň Motorsport zabezpečovat rychlostní zkoušky, stejně jako na Rallye Český Krumlov. A pokud už umíte připravit RZ a úspěšně ji odřídit, tak už je krůček k vlastní rallye.
Rok 2007 byl první zkouškou. Oficiální název jednodenní rallye – Ve stopě Rallye Vltava. Návaznost na již zmíněnou populární rallye, která vedla Radouněmi v 70. letech. Tehdy se objevilo na startu 60 posádek. Zvítězil téměř domácí Jiří Svoboda s Toyotou Celica Turbo 4WD a třetí dojel Jiří Kalista tehdy s BMW. Další rok už následovala dvouetapová rallye. Páteční noční etapa a sobotní s populárním okruhem. Tento formát si rallye drží dodnes s výjimkou „covidového“ ročníku.
Zajímavostí je, že Radouňskou rallye vždy vyhrály vozy s pohonem všech kol. Kromě Toyoty v prvním ročníku, se další roky objevovaly na nejvyšším stupínku posádky s vozy Mitsubishi. V roce 2008 to byl Bezouškův „exotický“ Colt. Spolujezdce mu tehdy dělal Hynek Středa, který již bohužel od letoška není mezi námi. Další roky už panovaly Mitsubishi Lancer v různých evolucích až do loňského ročníku, kdy zvítězil Štochl se Škodou Fabia R5. Nejvýše postaveným vozem s pohonem jedné nápravy byl v roce 2009 Ladislav Kopelent se Škodou Felicia Kit Car. Nejslabším vozem na absolutních stupních vítězů byl v roce 2008 domácí Petr Michálek s Janem Hálou se Suzuki Swift, když dojeli třetí.
Není to shoda jmen. Řidič dnes působí jako ředitel rallye. Za jeho aktivní účasti se mu vždy povedlo vyhrát třídu A1. Až v roce 2016 vyhrál třídu někdo jiný a to konkrétně Hůlka, ale opět se Suzuki Swift. Ani jediný ročník zatím nevynechal téměř domácí Tomáš Zeman se Škodou, startující již několik let pod hlavičkou hlavního sponzora Multi-S.
Ve vedení Radouňské rallye se postupně vystřídala 4 jména. Nejvíce ročníků odřídil František Michálek, 3 ročníky rallye vedl Roman Hrubý a jeden ročník Zdeněk Leitner. Od roku 2017 je ředitelem Petr Michálek.
Počet startujících posádek se postupně navyšoval z původních 60 na konstantních 100 až 110. Některé posádky z tehdejšího Volného Poháru na Radouňské rallye nechtěly startovat z důvodů její náročnosti a noční etapy, na kterou nebyl každý patřičně vybaven. Noční etapa ale patří k rallye. Rallye by neměla být jednoduchá. Snem pořadatelů je uspořádat celou rallye v noci, jako se jezdívalo za starých časů. Bohužel toto zůstane nejspíše jen snem. V současné době je stále těžší dostat povolení. Omezení v rámci jednoho dne z roku je pro některé lidi velký problém a tak je třeba mít trochu obavy z budoucnosti nejen Radouňské ale celé české rallye.